طراحی و تولید طراحی و تولید .

طراحی و تولید

سپتیک تانک

سپتیک تانک چیست و برای چه مواردی استفاده می شود؟

هنگامی که تصمیم می گیرید در یک منطقه روستایی یا دور تر از مناطق شهری زندگی کنید، ممکن است دسترسی به خدمات عمومی برای شما دشوار باشد. یکی از رایج ترین آنها عدم اتصال به شبکه فاضلاب است. بنابراین لازم است وسیله ای برای جمع آوری و تصفیه آب خاکستری و سیاه از خانه برای حفظ شرایط بهداشتی وجود داشته باشد. یکی از ساده ترین و ارزان ترین راه ها استفاده از سپتیک تانک است. سپتیک تانک ابزار یا سازه یا مخزنی است که فاضلاب خروجی از منازل را دریافت و تصفیه و یا پیش تصفیه می کند و پساب تصفیه شده را در محلی مشخص تخلیه می کند. سپتیک تانک ها انواع مختلفی دارند که با مکانیسم های مختلفی تصفیه فاضلاب را انجام می دهند. از طرفی دانستن بهترین روش نصب سپتیک تانک ها به گونه ای که مشکلی برای بهداشت و نگهداری و تصفیه پسماند ایجاد نکنند، حائز اهمیت است.

بیایید با گفتن این نکته شروع کنیم که سپتیک تانک مخزنی است که در آن می توان تصفیه اولیه فاضلاب را انجام داد. بنابراین، زمانی که دسترسی به فاضلاب وجود ندارد، به عنوان یک مکانیسم بهداشتی عمل می کند. با سپتیک تانک، ما عمدتا به دنبال حذف زباله های جامد از آب خاکستری و سیاه یک خانه یا هر زیرساخت دیگری هستیم. برای کارکرد صحیح باید به سیستم فاضلاب متصل شده و فاضلاب را به داخل آن هدایت کرد.

در یک مخزن سپتیک، یک سری فرآیندهای بیولوژیکی و فیزیکی انجام می شود که امکان حذف حداقل 50٪ از زباله های جامد را فراهم می کند. ابتدا به دلیل نیروی گرانش که منجر به تجمع لجن می شود، فرآیند ته نشینی صورت می گیرد. متعاقباً باکتری های موجود در رسوبات برای تجزیه مواد زائد عمل می کنند. این اغلب باعث ایجاد بوی بد می شود زیرا دی اکسید کربن مخلوط با متان و مواد دیگر تولید می کند. از این رو بر روی سپتیک تانک ها ونت خروجی بیوگازها تعبیه می گردد.  سپتیک تانک ها بسته به نحوه تصفیه فاضلاب می توانند انواع مختلفی داشته باشند. ما سه نوع اساسی از سپتیک تانک ها را  داریم که اهداف متفاوتی دارند:

تجمع: در این حالت مواد جامد ته نشین می شوند و آبی که در مخزن باقی می ماند باید توسط شرکتهای متخصص یا سیستم ها تصفیه پیشرفته تر مانند پکیج های تصفیه فاضلاب تصفیه شود. تنها می تواند 35 درصد از زباله های جامد تولید شده را کاهش دهد.

فیلتر بیولوژیکی: این یک تصفیه جزئی است زیرا مکانیسم هایی دارد که به تکثیر باکتری ها کمک می کند. این امر تقریباً 87 درصد ضایعات تولید را حذف می کند، اما آب ذخیره شده باید توسط شرکت های متخصص تصفیه شود.

اکسیداسیون کل: در اینجا سیستم هایی وجود دارند که آب را به گردش در می آورند و تقریباً تمام زباله ها از بین می روند. آنها کارآمدترین هستند زیرا نیازی به تصفیه فاضلاب نیست و در صورت تمایل آنها را نصب کنید

قیمت سپتیک تانک چقدر است؟

قیمت سپتیک تانک خیلی به نوع سپتیک تانکی که می خواهید نصب کنید بستگی دارد، زیرا مواد و روش های نصب متفاوت است. همچنین اندازه سپتیک تانک نیز تاثیری دارد که بستگی به تعداد افراد خانه دارد. این هزینه ها با پیچیده تر شدن مزخن سپتیک تانک و با فرایند تصفیه مختلف مانند فیلتراسیون بیولوژیکی یا اکسیداسیون کل افزایش می یابد. برخی از داده های معیار موارد زیر را نشان می دهد:

برای یک تانک سپتیک پلی اتیلن پیش ساخته با فیلتر بیولوژیکی، برای یک گروه سه نفره تا حدود 8 الی 29 میلیون تومان است.

هنگامی که می خواهید یک مخزن سپتیک تانک دو محفظه ای ساخته شده  از پلی استر و فایبرگلاس میانگین سرمایه گذاری 39 میلیون تومان است.

یک مخزن سپتیک تانک سه محفظه حاوی یک فیلتر بیولوژیکی، ساخته شده از پلی استر و تقویت شده با فایبرگلاس، به حداقل سرمایه گذاری 29میلیون تومان نیاز دارد که با افزایش اندازه، قیمت سپتیک تانک افزایش می یابد.

مخازن سپتیک تانک اکسید کننده ، گران ترین مدل سپتیک تانک ها می باشد و حداقل قیمت سپتیک تانک های اکسید کننده حدود 44 میلیون تومان می باشد.

قیمت سپتیک تانک پیش ساخته حدود 29 میلیون تومان است، اما این حکم مخزن ذخیره سازی را دارد در نتیجه زباله های جامد کمتری دفع می شوند و هزینه های تعمیر و نگهداری بیشتر می شود.

در نظر بگیرید که سپتیک تانک هایی که به طور کامل اکسید نشده اند نیاز به تمیز کردن دوره ای دارند. تمیز کردن و جمع آوری آب انباشته بیش از 8 میلیون تومان تخمین زده می شود.

فاصله توصیه شده برای نصب سپتیک تانک چقدر است؟

سپتیک تانک ها به دلیل اینکه حاوی فاضلاب هستند باید به دقت طراحی شوند تا از آلودگی آب مورد استفاده در خانه جلوگیری شود. به همین ترتیب، باید از ورود آنها به آبراهه های مجاور جلوگیری شود. ابتدا باید به نوع خاک برای نصب سپتیک تانک توجه کرد که نباید باتلاقی باشد. در رابطه با فواصل نصب سپتیک تانک تا محیط کاربری ، مقرراتی وجود دارد که حداقل متر را برای زیرساخت های مختلف مشخص می کند :

برای جلوگیری از بوی بد باید حداقل 5 متر از خانه ای که فاضلاب از آن می آید فاصله داشته باشد.

حداقل 15 متر از هر آبراهی که احتمال آلوده شدن آن در اثر نفوذ وجود دارد.

در صورت وجود چاه آب در منطقه، گودال باید حدود 30 متر از آنها فاصله داشته باشد.

هیچ مخزن یا مخزن آب زنده نباید تا 54 متری سپتیک تانک باشد.

سپتیک تانک را در چند متری می توان قرار داد؟

همانطور که در قسمت قبل ذکر شد، نصب سپتیک تانک باید با قوانین مطابقت داشته باشد. این حداقل متر فاصله از خانه و محیط اطراف و همچنین سطح آب را تعیین می کند. همانطور که قبلا دیدیم، این محدوده از 5 متر برای خانه تا 60 متر برای مخازن آب زندگی متغیر است. عمق به اندازه سپتیک بستگی دارد، اما به طور کلی نباید کمتر از یک متر باشد.

هنگام نصب سپتیک تانک پیش ساخته یا ساخت سپتیک تانک ساختمانی، کنترل سطح آب در منطقه بسیار مهم است. همچنین هنگام گودبرداری، زمین باید پایدار باشد یا تثبیت زمین الزامی است.

مخازن سپتیک تانک اکولوژیکی: هر آنچه که باید بدانید

سپتیک تانک ها به بخش ضروری تصفیه فاضلاب در خانه های مختلفی که سیستم فاضلاب ندارند تبدیل شده است. در این مقاله می خواهیم در مورد نقش اساسی این نوع سپتیک تانک ها در حفاظت از محیط زیست صحبت کنیم و به همین دلیل آنها را سپتیک تانک اکولوژیک می نامیم. همانطور که همه می‌دانند دفع پساب اکیدا ممنوع است، بنابراین در مواقعی که شبکه فاضلاب نداریم باید راهکارهایی برای جمع‌آوری و تصفیه این نوع فاضلاب‌های خانگی ارائه دهیم. مناطقی مانند مزارع یا سکونتگاه های حومه شهرها، اصلی ترین مکان هایی هستند که از این نوع مخازن استفاده می شود. نصب سپتیک تانک بسته به موادی که برای ساخت آن استفاده می شود، انواع مختلفی دارد. با توجه به نوع تصفیه و مجموعه ای که ساخته می شود می توانیم سپتیک تانک ها  را متمایز کنیم. در واقع تعریف صحیح سپتیک تانک اکولوژیکی، سپتیک تانک با فیلتر بیولوژیکی است. این نوع چاله ها با تصفیه آب سیاه (فضولات) از نهرها متمایز می شوند. از یک طرف با استفاده از سیستم ته نشینی عملکرد فیزیکی را انجام می دهند و از طرف دیگر فیلتراسیون بیولوژیکی و تثبیت بی هوازی را در خط لجن انجام می دهند. سپتیک تانک های اکولوژیکی بهترین راه حل برای کاهش تاثیر منازل بر آلودگی زمین یا آب های زیرزمینی هستند و خطر فیلتراسیون و آلودگی وجود ندارد. این نوع دفن زباله زیست محیطی عملکردی مشابه یک محل دفن زباله معمولی دارد اما آلودگی زباله را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

انواع سپتیک تانک :

بسته به مواد تشکیل دهنده، می توان سپتیک تانک ها را به انواع و مدلهای مختلفی طبقه بندی کرد . در ادامه محبوب ترین آنها را خواهیم دید.

1-سپتیک تانک های پلی استر تقویت شده با فایبرگلاس (GRP) :

سپتیک تانک های GRP در گروه سپتیک تانک های پیش ساخته قرار می گیرند. این مخازن برای تصفیه اولیه (فیزیکی) فاضلاب خانگی طراحی شده اند. این نوع از مخازن تصفیه کننده فاضلاب بهداشتی  دارای مزایای زیادی هستند که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مصرف انرژی ندارد زیرا هیچ عنصر مکانیکی و الکتریکی ندارد.

مقاومت شیمیایی و مکانیکی بالا.

مقاومت در برابر خوردگی بالا.

مناسب برای نصب سطحی و فضای باز.

اجازه تجمع گل و رسوب را می دهد.

نصب آسان و هزینه سرمایه گذاری کم

2-مخازن سپتیک بتنی :

سپتیک تانک های بتنی در برابر گذر زمان بسیار مقاوم و هوابند هستند اما نصب آن ها به این سادگی نیست زیرا در بسیاری از موارد حمل و نقل و نصب آن ها نیاز به کامیون با جرثقیل می باشد. این نوع سپتیک تانک را می توان با فولاد تقویت کرد، اما با گذشت زمان تمایل به زنگ زدگی دارد.

3-سپتیک تانک پلی اتیلن :

این مخزن سپتیک اصلی برای جمع آوری مواد جامد و سایر آلاینده ها از فاضلاب است. قیمت آن کمتر است، مقاومت آن خوب است زیرا در برابر ضربه انعطاف پذیر است و نصب آن به پیچیدگی سوراخ های بتنی نیست.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره سپتیک تانک و قیمت سپتیک تانک به وب سایت پایپ گستر مراجعه نمایید.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ساعت: ۱۱:۱۶:۳۹ توسط:پایپ گستر موضوع: نظرات (0)